De juiste context begrijpen in de sierteelt

Gestandaardiseerde producten zijn de norm in onze huidige maatschappij.  Dit is het gevolg van de schaalbare waardecreatie uit het industriële tijdperk. Consumenten wilden betaalbare producten en moesten daarom genoegen nemen met gestandaardiseerde producten en diensten – one size fits all. Je kunt elke nieuwe Iphone hebben zolang hij in één van de zes kleuren is. Maar het is één en hetzelfde product.

Efficiëntie en standaardisatie

Efficiëntie vereist een strakke specificatie en standaardisatie van taken in organisaties en bedrijfsprocessen. Het is zeer aanbodgestuurd, omdat de vraag (de consument) bereid was genoegen te nemen met gestandaardiseerde producten.  De winnaars waren degenen die op schaal de meest kostenefficiënte producten kunnen produceren. In een wereld van gestandaardiseerde producten en taken was de context grotendeels irrelevant, een afleiding. Focus ligt op het gestandaardiseerde product en proces.

De wereld verandert

Alles is aan het veranderen. Als consumenten krijgen we steeds meer macht en zijn we steeds minder bereid om genoegen te nemen met gestandaardiseerde producten en diensten. We willen aanbiedingen die zijn afgestemd op onze unieke en veranderende behoeften. Je ziet dit al in de plantenwereld op dit moment. Er is steeds meer vraag naar aparte, unieke vormen in de groene kamerplanten. Deze trend gaat steeds verder. Gelukkig maakt nieuwe technologie het aan de productiekant, de aanbodzijde, het eenvoudiger en veel betaalbaarder om zeer gepersonaliseerde producten en diensten te produceren. Dat leidt tot meer en meer fragmentatie.

Inspelen op verandering

De kweker of leverancier die hier op in kan spelen, en het juiste aanbod maakt, heeft de toekomst. Voor het produceren van het juiste aanbod wordt de context steeds belangrijker. Als we geen aandacht schenken aan de omstandigheden rond een persoon of een gebeurtenis, begrijpen we waarschijnlijk niet hoe we de grootste gepersonaliseerde waarde kunnen creëren. Wat je zal zien is dat diegene die het meest inzichtelijk en bedreven is in het begrijpen van de context, het meest succesvol zal zijn.

De vele dimensies van de context

Dus wat is context? In mijn ervaring zijn we veel te simplistisch in onze contextdefinities. Gelukkig is de doelgroep in de sierteelt al lang niet meer ‘de Margriet-lezeres’, of ‘de Millennial’. Al zijn er nog tal van marketeers die op die wijze hun diensten aanbieden.  Zij zien Context nog steeds als een momentopname van de omstandigheden die onmiddellijk rondom een ​​persoon of gebeurtenis plaatsvinden.  In een snel veranderende wereld moeten we er ons van bewust zijn dat context iets dynamisch is. Het heeft vele dimensies. Het evolueert en verandert. Vaak in een korte tijd.

Het informatietijdperk

Ik ben het dan ook niet eens met het idee dat we in het informatietijdperk zitten, ik geloof veel meer dat we naar een hyper-gepersonaliseerde contextuele benadering van het individu gaan. Om deze te begrijpen en herkennen hebben we inderdaad technologie nodig. Die data om kan zetten in contextuele informatie. Maar daar wordt in de sierteelt (nog) niet op ingezet. De digitale initiatieven in de sierteelt van nu meten enkel waar er behoefte is aan bepaalde specifieke gestandaardiseerde handel. Ze hebben totaal geen contextuele waardecreatie in zich. Een gemiste kans.

Het contextuele tijdperk

Welke bedrijven in de sierteelt (of van buiten) zullen de grootste impact hebben in de toekomst? Het zijn diegenen die hun focus verleggen en leren hoe ze gegevens kunnen gebruiken om meer inzicht te krijgen in verschillende contextniveaus. En deze te begrijpen. Met als doel nieuwe kansen te zien om waarde toe te voegen in die contexten.

Dus blijf vooruit kijken. Staar je niet blind op ‘snapshots van bepaalde contexten’. Zoals ‘de Margriet-lezeres’ of ‘de Millennial’. Blijf vooruit kijken en probeer nieuwe en veranderende contexten te begrijpen en denk na over het invullen van de (latente) behoeften van de klanten. Er is geen betere manier om waarde te creëren in het contextuele tijdperk dan het begrijpen van en te anticiperen op onvervulde behoeften.